Egypt
R.P.Music 2010
Příběh prince Amuna, prvorozeného syna faraóna Ramsese II. a jeho manželky Nefertari, ožil 27. dubna na velkých obrazovkách i za mikrofony. Plný bar Solidní nejistota v Praze se zúčastnil křtu projektu Egypt, u jehož vzniku i realizace stojí Richard Pachman. Zvědav na plný plyn jsem byl hlavně na to, jak se zvuk při křtu liší od toho na právě poslouchaném CD. Především si řekněme, že egyptologie nás bezpochyby oslovila v nejrůznějších formách člověčenství a během našich životů se stala, možná nepochopitelným, leč zřetelným fenoménem, jež nás kdy ovlivňoval. A při pohledu na starý Egypt si přiznejme, že nejen nás. Vzpomeňme jen legendární film Kleopatra s Liz Taylorovou. Egyptská kultura obecně je jednou z nejvýznamnějších a nejmonumentálnějších kultur v dějinách lidstva. Ale i když utečeme k ryze praktickým stránkám života, obrovská přehrada Asuán na Nilu, respektive její stavba, se stala fenoménem sama. Z egyptologie se stala regulérní vědní disciplína. Zakladatelem české sekce je František Lexa, autor dodnes uznávané práce o staroegyptské magii a mluvnice démotštiny. Jeho zásluhou byl v r. 1925 na půdě Filozofické fakulty UK založen egyptologický seminář, Lexa se o dva roky později stal prvním řádným profesorem egyptologie v tehdejší ČSR. Dnes je egyptologie v České republice představována především dvěma pracovišti: Českým egyptologickým ústavem Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Káhiře (ČEgÚ UK) a větví Předního východu Náprstkova muzea v Praze (NpM).
Richard Pachman jde na Egypt s muzikantskou výbavou. Multimediální umělec. Rodák z Olomouce vystudoval konzervatoř Jaroslava Ježka (kompozice a zpěv), výtvarnou stránku svého projevu na lidušce v Olomouci, obecné vzdělání na gymnáziu tamtéž. Říká, že stál u zrodu 25 CD. Při poslechu toho s titulem Egypt je jasné, proč se v minulosti etabloval relaxační hudbou. Jeho CD Dreams (nejprodávanější relaxační CD roku 1993) a CD Sun (nejprodávanější relaxační CD roku 1994) odstartovalo následné koncertování v USA, mimo jiné s Newtown Symphonic Orchestra a koncerty v Klementinu v Praze. Pro muziku na právě rozebíraném cd si zvolil povídku ze své knihy Jak chutná život (tedy i spisovatel). Říkám za něj, velmi. Ale zpět k úvodníku. Zvuk na křtu a albu se liší diametrálně. Zatímco v Solidní nejistotě jsme jej vnímali jako nevyvážený, občas vybuchující sud střelného prachu, občas zašumlovaný v bábinině šátku (vím, zvukař), na albu je to jiná.
V dvaceti nahrávkách sledujeme Amunovu pouť životem. Roztodivný příběh. Ale pojďme prohlédnout jednotlivé stavební kameny díla. Školený hlas zpěváka Pachmana je v písních sice někdy v kontrapunktu s příjemně překvapujícím sameťákem Hany Blochové, ale když se podaří naplno vnutit posluchači představu chrámového prostředí, není o čem. Naprosto zapadá do soukolí, když ženský hlas je lídrem a mužský plní roli druhého. Rozmařilé se mi zdá ale to, že album osciluje mezi třemi jazyky. České texty i ty v staroegypštině se mi zdají adekvátní formě, ale proč někdy angličtina? Exhibicionismus? Je mi jasné, že pokud se má album prodávat venku (a má na to), pak s češtinou se to zdá passé. Pak ale měly přijít 2 verze. Pro domácí trh a pro export. Možná zbytečné. Domácí trh si s angličtinou poradí, nepochybuj. Velice příjemné jsou vstupy jiných nástrojů, jež neposloucháme každý den.Egyptská harfa, tromba marina, duochord, santur, cornamusa.Zjistil jsem konečně, jak zní píšťala s měchuřinou. Hana Blochová a Pavel Polášek odvedli dobrou práci. Chci zmínit ještě bubny a perkuse Tomáše Reindla.
Hana Blochová se zde představuje v ohromně zajímavé pozici. Ředitelka životaschopného projektu Festival staré hudby v Českém Krumlově zde vystupuje jako textařka, zpěvačka a instrumentalistka. Široký záběr. Klobouk dolů. Až budete poslouchat, nešlápněte na scarabea. Člověk nikdy neví. A tihle tvorečci a písky se z nahrávky jen sypou. Na mě ano.